Od dłuższego czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny być zgodne z normą Euro 6. Zakłada ona zmniejszenie wydzielania tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Wytwórcy samochodów zostali zmuszeni do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Część modeli musiała zostać wyposażona w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Środek Adblue jest niezwykle ważny szczególnie dla prawidłowego funkcjonowania najnowszych silników wysokoprężnych. Zazwyczaj Adblue uzupełniany jest raz na jakiś czas, ale jego brak w przypadku niektórych pojazdów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Kiedy zabraknie tego płynu, silnik przełączy się w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej spore kłopoty z kupnem tego środka, a co więcej jego cena bardzo wzrosła.
Adblue – najważniejsze informacje
Roztwór Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu szczególnie w silnikach wysokoprężnych. Stosowany jest w pojazdach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Należy wspomnieć, że środek Adblue w samochodach ciężarowych stosowany jest już od dłuższego czasu, natomiast w przypadku pojazdów osobowych wykorzystuje się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Prognozuje się, że w niedługo udział samochodów wyposażonych w zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ mocno wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do oleju napędowego, ale środkiem, który łączy się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na ten płyn z wlewem zazwyczaj znajdującym się obok wlewu oleju napędowego (w niektórych samochodach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).
Płyn Adblue – duży wzrost cen
Warto mieć na uwadze, że skład płynu Adblue jest bez wyjątku taki sam bez względu na markę. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie go z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych polecane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnio ze względu na drożejący gaz, ceny Adblue również bardzo wzrosły. Dlaczego tak jest? Do wyprodukowania tej substancji używa się wody destylowanej, a także półprodukt jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Wzrost cen uderzy szczególnie w kierowców ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, ponieważ zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że pojazd osobowy wykorzystuje około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów, co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim kosztem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Trzeba pamiętać, że silniki diesla wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego zostać w ogóle uruchomione.
Płyn Adblue – czy niedługo będzie nieosiągalny?
Następstwem dużych wzrostów cen gazu jest także problem z kupnem Adblue. Ponadto kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę duży kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich samochodów. Poza tym, że ceny bardzo wzrosły, to płyn kupić można tylko na niektórych stacjach benzynowych, a popyt na niego jest bardzo duży. Część samochodów transportowych w Niemczech stanęła ze względu na braki. Mimo wszystko główny wytwórca Adblue w Polsce zapewnia, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą znacząco rosnąć. Aby nie pojawiły się kłopoty z dostępnością w kraju ograniczył on eksport tego środka o 20 %.
Jaka jest wydajność Adblue?
Adblue jest płynem wykorzystywanym w pojazdach ciężarowych, oraz w silnikach diesla nowej generacji. Jego najistotniejszym celem jest ochrona środowiska. Przez wzgląd na rosnące ceny i kłopoty z ze stanami magazynowymi, warto mieć świadomość jaka jest wydajność tego płynu. Na szczęście płyn ten nie trzeba uzupełniać równie często jak oleju napędowego. Na pewno jego zużycie jest zależne od rodzaju silnika i sposobu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na pokonanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich samochodach jest w stanie zmieścić kilkanaście litrów środka. Specjaliści proponują, żeby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to ma duży wpływ na ochronę środowiska, a także oszczędności przy spalaniu paliwa.